Vietnamské obchody s potravinami jsou významnou součástí maloobchodní sítě v českých městech a vesnicích. Aktuálně se tržby v maloobchodu s nákupem potravinářského a nepotravinářského zboží v porovnání s únorem 2023 zvýšily o 1,6 %.
Meziročně se ale nejvíce dařilo prodeji nepotravinářského zboží, které vzrostlo o 2,4 %. Tržby pouze za potraviny se zvýšily o 1,1 %. Meziročně se dařilo také prodejcům kosmetiky a toaletních potřeb, kteří zaznamenali nárůst o 13,3 %. Vietnamské obchody a rychle získaly oblibu u spotřebitelů především díky nabídce širokého sortimentu zboží za nízké ceny a delší otevírací době, než je u klasických obchodů. „Podnikatelské prostředí v ČR je i přes turbulence v podnikatelských regulacích klidnější než ve Vietnamu, navíc tu není zdaleka taková konkurence, proto se nám právě na venkově podniká dobře, “ uvedl v nedávné podcastové diskusi vietnamský podnikatel a influencer Van Sang Tran.
Dalším významným faktorem popularity vietnamských obchodů je úbytek klasických obchodů s potravinami. Mnoho původních malých obchodů v posledních letech zavřelo z důvodu konkurence ze strany supermarketů a hypermarketů. Vietnamské obchody s potravinami dokázaly tuto mezeru na trhu vyplnit a nabídnout zákazníkům alternativu k nakupování ve velkých obchodech. Rozhodujícím pro nákup je také široký sortiment zboží, které vietnamské obchody s potravinami nabízejí. Kromě běžných potravin prodávají i širokou škálu exotického ovoce a zeleniny, koření a dalších produktů asijské kuchyně. Mají ochotný personál a někteří dokonce nabízejí i rozvoz zboží domů.
Družstevní síť maloobchodů Coop zase zavedla nový koncept obchodu, kde není nutná stálá přítomnost personálu a vše funguje na principu samoobslužného nonstop prodeje.